Citroën Ami

Citroën Ami tillverkades från 1961 till 1979. Bilen var framhjulsdriven och baserad på samma teknik som modellen 2CV. Tillsammans med systermodellen Dyane skulle den erbjuda ett lite rymligare och mer påkostat alternativ till den rustika 2CV. Ami var den större av modellerna och blev en succé i hemlandet Frankrike, där den tidvis var den mest sålda billmodellen på marknaden. Ami 6 tillverkades 1961-71 och Ami 8 1969-79. Från 1972 fanns också en Ami Super med enlitersmotorn från GS. Alla modellerna fanns som Berline (sedan), Break (kombi) och Service (en Break i skåpversion). Sedanversionen av Ami 6 utmärkte sig genom att bakrutan sluttade inåt.  Ami 8-sedanen fick en mer halvkombiliknande bakdel

1969 presenterades den nya modellen av Ami, som fick namnet Ami 8. Den största yttre förändringen var att den ”felvända” bakrutan nu ersattes av en halvkombiliknande bakre del av karossen. Det är dock ingen halvkombi, eftersom bakrutan inte följer med när man öppnar bagageluckan. De mekaniska delarna skiljer sig inte så mycket åt, men Ami 8 har skivbromsar fram, fortfarande monterade invändigt intill växellådan.